Establishing and Sustaining a Professional Career

Periodo di svolgimento
‌‌
Info sul corso
Ore del corso
20
Ore dei docenti responsabili
20
Ore di didattica integrativa
0
CFU 3
‌‌

Modalità esame

Relazione di seminario

Prerequisiti

Recommended especially for the 3rd and 4th year Phd students in "Political and Social Science" and in "Transnational Governance"

Programma

Il corso mira a fornire consigli pratici per sviluppare una carriera accademica nelle scienze sociali. In particolare, il corso si concentrerà su alcuni degli aspetti chiave dello sviluppo della carriera professionale, tra cui la stesura del CV, la scelta di conferenze e il networking, le pubblicazioni, i finanziamenti per la ricerca e le candidature per il lavoro. Il corso sarà organizzato in incontri incentrati sui principali aspetti della carriera professionale. Ogni sessione tematica, supportata da letture preparatorie e altri materiali, prevede la partecipazione attiva del docente e dei partecipanti. Maggiori informazioni sulle attività richieste durante il corso saranno fornite durante il primo incontro.

Requirements

Readings and videos are recommended. Readings will be uploaded in the course folder:

https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1Sx4nAs3eKvt-z09AY74bAOoQ5o5FWNdZ

Video links are indicated below.

During the course students will be required to prepare the following material. More information on the content and timing of the submission of the documents listed below will be provided during the first meeting:

  • CV and research statement
  • List of journals in the area of interest
  • Review report (of an article that will be circulated by the instructor)
  • Application to a job announcement
  • Abstract for a conference and 3-4 slides for related paper presentation

 

 Schedule

 

Session 1 – Introduction. Professional expectations. Wednesday 8 November 2023, 14:00-18:00

 

The session will introduce the professional expectations associated with a PhD course. During the session information on the course proceedings and requirements will be provided.

 

Suggested readings

  • Almasri, N. et al. (2022) Mental Health and the PhD: Insights and Implications for Political Science. PS: Political Science & Politics 55 (2): 347-353.
  • Strange, S. (1995) ISA Presidential Address.International Studies Quarterly , 39(3): 289-295.
  • Burawoy, M. (2005) 2004 ASA Presidential Address.American Sociological Review, 70: 4–28.

 

Session 2 – Conferences and networking. Wednesday 15 November 2023, 14:00-18:00

The session will address the issue of selecting, participating in and getting the most from conferences, seminars and workshops of different formats. Relevant examples for social and political sciences will be taken into consideration.

 

Session 3 – Writing CVs, research plans and statements, and addressing job calls. Wednesday 22 November 2023, 14:00-18:00

This session will focus on the preparation of CV, and research statements and plans, and dealing with job calls.

 

Suggested readings

  • AAAS guide to writing research plan and statements
  • Harvard guide to writing CVs and cover letters

 

Session 4 – Publishing. Wednesday 29 November 2023, 14:00-18:00

This session will focus on the process of article and book publishing.

 

Suggested videos:

 

Suggested readings:

  • Fligstein N. (2019) Publishing in Modern Times. Sociologica, 13(1)
  • Lamont, M. (2019) How to Publish, but Most Importantly, Why.Sociologica, 13(1)
  • Lee, J. (2019)From Public Engagement to Publication. Sociologica, 13(1).
  • Cambridge University Press guide to preparing a book proposal

 

Session 5 – Applying for funds. Wednesday 6 December 2023, 09:00-13:00

 

This session will focus on identifying and applying for research funds. Examples of calls will be analysed and testimonies of successful participation will be provided.

 

Obiettivi formativi

Il corso fornirà agli studenti una guida pratica sull'esecuzione di alcuni compiti chiave: fare rete, essere pubblicati, ottenere finanziamenti per la ricerca e cercare lavoro. L'obiettivo di base del corso è aumentare la consapevolezza degli studenti sui requisiti necessari per eccellere nell'attuale mercato del lavoro accademico. Tuttavia, l'approccio pratico del corso è rilevante anche per coloro che sono interessati a perseguire una carriera professionale al di fuori del mondo accademico.

Valutazione

Gli studenti saranno valutati in base alla partecipazione attiva in aula, e il docente determinerà se hanno o meno superato il corso. Gli studenti che optano per un testo scritto devono consultare il docente per concordare un argomento.

Riferimenti bibliografici

Vedi syllabus